Tuesday, December 11, 2018

৫.বিজ্ঞান নাকি অপবিজ্ঞান?

বিজ্ঞান নাকি অপবিজ্ঞান?
Occult Origin of Mainstream physics and Astronomy: [পর্বঃ৫] 




   
 আজকের দুনিয়ায় Science এর নামে যেটা চলছে সেটা pseudoscience বা অপবিজ্ঞান। আমরা জ্ঞান-বিজ্ঞানের বিপক্ষে নই,তবে সুডোবিজ্ঞানের বিরোধিতা করি। এ যুগে এরকম বক্তব্য বাড়াবাড়ি শোনাতে পারে কিন্তু মাঝেমধ্যে সত্য ফিকশনকেও হার মানায়। পূর্ববতী সংখ্যাগুলোয় যাদুকর,জ্যোতিষী প্রভৃতি বামপথের আকিদা-বিশ্বাস নিয়ে আলোচনা করেছি। আমি জানি, সেসব দর্শনশাস্ত্রের ন্যায় শোনায়।
বস্তুত, প্রাচীন কালের যাদুকর, জ্যোতিষী, ভাগ্যগনক প্রভৃতি অকাল্টিস্টদের আকিদা, দর্শনই বর্তমান আধুনিক বিজ্ঞান! বিশ্বাস করতে কষ্টকর হলেও ইহাই সত্য! ফিলোসফি বা দর্শনের গোড়াপত্তনকারী ছিলেন যাদুকর ও মাস্টারম্যাসন পিথাগোরাস। তিনিই সর্বপ্রথম Love of wisdom বা ফিলোসফিয়ার(গ্রীক) সর্বপ্রথম প্রবক্তা।


'Philosophy (from Greekφιλοσοφία, philosophia, literally "love of wisdom"[1][2][3][4]) is the study of general and fundamental problems concerning matters such as existence, knowledge, values, reason, mind, and language.[5][6] The term was probably coined by Pythagoras (c. 570–495 BCE).' [wikipedia]
.
ফিলসফি শব্দটা গ্রীক শব্দ ফিলো+সফিয়া থেকে উদ্ভুত যার গোড়াপত্তনকারী মহান যাদুকর পিথাগোরাস।
.
al-Mawsoo’ah al-Muyassarah fi’l-Adyaan wa’l-Madhaahib al-Mu’aasirah এর ২/১১১৮-১১২১ তে বর্নিত, "Philosophy is a Greek word composed of two words. Philo originally meant selflessness, but Pythagoras turned it to mean love; and sophia which means wisdom. The word philosopher is derived from philosophy and means the lover of wisdom. But the meaning changed and came to mean wisdom."[islamqa.info]
.
অতএব, উৎপত্তিগত দিক থেকে জ্ঞানের সাধকদেরকে দার্শনিক বা ফিলোসফার বলা হতো। পাশ্চাত্যের দর্শন দাঁড়িয়ে আছে গ্রীক দর্শনের উপর যার শুরু হয় পিথাগোরাস থেকে।

Western philosophy is the philosophical tradition of the Western world and dates to Pre-Socratic thinkers who were active in Ancient Greece in the 6th century BCE such as Thales (c. 624–546 BCE) and Pythagoras (c. 570–495 BCE) who practiced a "love of wisdom" (philosophia)[33] and were also termed physiologoi (students of physis, or nature).
[উইকিপিডিয়া]
.
সুতরাং পিথাগোরাস পরবর্তী সকলে ছিলেন স্টুডেন্ট অব 'ফিজিস' বা ন্যাচার বা ফিলসফার। মহাঋষি পিথাগোরাসের ব্যপারে পরবর্তী পর্বে আলোচনা হবে ইনশাআল্লাহ।
.
আজ যদি ফিলোসফির বা দর্শনশাস্ত্রের বিষয়বস্তু কি তা প্রশ্ন করা হয়। সাধারন যেকেউ বলবে, দর্শনশাস্ত্রের বিষয়বস্তু হচ্ছে-এথিকস, মোরালিটি, থিওলজিকাল আকিদা-বিশ্বাস, আধ্যাত্মিকতা,আইন,রাজনৈতিক আদর্শ বড়জোর কস্মোজোনী... প্রভৃতি। কিন্তু আসলে কি এটাই দর্শনের সমুদয় বিষয়বস্তু?
ইতিহাস ঘাটলে ভিন্ন কিছু দেখা যায়, উনিশ শতক এর পরে থেকে ফিলোসফি বলতে এসবই বোঝানো হয়। কিন্তু এর আগে আরো অনেক কিছু দর্শনের আওতাভুক্ত ছিল, যা আজকে অধিকাংশের অজানা। তখন 'বিজ্ঞান' গজিয়ে ওঠে নি।
.
প্রাচীন যুগ থেকে আসা
ফিলসফিকে তিন অথবা মতান্তরে চার অংশে ভাগ করা যায়।
১.ন্যাচারাল ফিলসফি,
২.মোরাল ফিলসফি,
৩.মেটাফিজিক্যাল ফিলসফি।
.
'In Classical antiquity, Philosophy was traditionally divided into three major branches:

1.Natural philosophy ("physics") was the study of the physical world (physis, lit: nature);
2.Moral philosophy ("ethics") was the study of goodness, right and wrong, beauty, justice and virtue (ethos, lit: custom);
3.Metaphysical philosophy ("logic") was the study of existence, causation, God, logic, forms and other abstract objects ("meta-physika" lit: "what comes after physics").[28]
'[Wikipedia]
.
ইমাম গাজ্জালী তার al-Ihya’ (1/22) তে বলেন: Philosophy is not one branch of knowledge, it is actually four:
1 – Geometry and mathematics: these are permissible as stated above, and there is no reason why they should not be studied unless there is the fear that one may overstep the mark and indulge in forbidden branches of knowledge, because most of those who study them overstep the mark and go on to innovations, thus the weak should be protected from them.
2 – Logic, which deals with the way in which evidence is to be used, the conditions of evidence being valid, the definition of what constitutes evidence and guidelines on the use of evidence. These come under the heading of ‘ilm al-kalaam .
3 – Theology, which is discussion of the essence and attributes of Allaah, which also comes under the heading of ‘ilm al-kalaam . The philosophers did not have any other kind of knowledge that was unique to them, rather they had some views and ideas which were unique to them, some of which constitute kufr and some bid’ah (innovation).
4 – Natural sciences, some of which go against sharee’ah, Islam and truth, so it is ignorance, not knowledge that may be mentioned alongside the other branches of knowledge. Some of it involves the discussion of the attributes of different elements and how one can be changed to another. This is similar to the way in which doctors examine the human body in particular, from the point of view of what makes it sick and what makes it healthy. They look at all the elements to see how they change and move. But medicine has an edge over the physical body in that it is needed, but there is no need for the study of nature. End quote.[Islamqa.info]
.
সুতরাং আমরা স্পষ্টভাবে দেখতে পারছি, ন্যারাচাল ফিলোসফিতে ইমাম গাজ্জালী(রঃ) এর যথেষ্ট আপত্তি আছে। তিনি একে ignorance বলেছেন, জ্ঞান নয়।। আমাদের আজকের আলোচনার বিষয়বস্তুর চুম্বকাংশ এখানেই।
আমরা দেখছি দর্শনের একটা শাখায় মনগড়া নীতি নৈতিকতা,আদর্শ,মূল্যবোধের মতবাদের ছড়াছড়ি। অন্য একটি শাখায় সৃষ্টিতত্ত্ব,আধ্যাত্মিকতা, স্রষ্টা ও সৃষ্টি নিয়ে আকিদাগত শাখা, অন্যটি পৃথিবী-প্রকৃতির রহস্য বা মেকানিক্স নিয়ে চিন্তা ও গবেষনাগত শাখা যা ফিজিক্স/কেমিস্ট্রি/বায়োলজি/কস্মোলজির ইকুইভ্যালেন্ট, এতে জিওমেট্রি, ম্যাথম্যাটিকস,লজিক প্রভৃতিও থাকতে পারে।
.
ইসলামে দর্শনের গ্রহণযোগ্যতাঃ
…………………………………………………
আসুন, আগে জেনে নিই, উলামাগন দর্শনশাস্ত্রের ব্যপারে কি বলেন। বস্তুত অতীতের উলামাকেরামগন ফিলসফি কি জিনিস বুঝতে পেরেছিলেন।
এজন্য তারা যাদুবিদ্যা,জ্যোতিষবিদ্যার পাশাপাশি এটাকেও ফরবিডেন সেক্টরে ফেলেছেনঃ
The majority of fuqaha’ have stated that it is haraam to study philosophy. Among their comments on that are the following:
1 – Ibn Nujaym (Hanafi) said in al-Ashbaah wa’l-Nazaa’im : Acquiring knowledge may be an individual obligation, which is as much as one needs for religious commitment to be sound; or it may be a communal obligation, which is in addition to the previous and is done for the benefit of others; or it may be recommended, which is studying fiqh and ‘ilm al-qalb (purification of the heart) in depth; or it may be haraam, which is learning philosophy, magic (sleight of hand), astrology, geomancy, natural science and witchcraft. End quote from al-Ashbaah wa’l-Nazaa’ir ma’a Sharhiha: Ghamaz ‘Ayoon al-Basaa’ir by al-Hamawi (4/125).
.
2 – al-Dardeer (Maaliki) said in al-Sharh al-Kabeer , discussing the kind of knowledge which is a communal obligation: Such as studying sharee’ah, which is not an individual obligation, and which includes fiqh, tafseer, hadeeth and ‘aqeedah, and things that help with that such as (Arabic) grammar and literature, tafseer, mathematics and usool al-fiqh – not philosophy, astrology or ‘ilm al-kalaam, according to the most sound opinion.
.
Al-Dasooqi said in Haashiyah (2/174): His phrase “according to the most sound opinion” means that it is forbidden to read the books of al-Baaji, Ibn al-‘Arabi and ‘Iyaad, unlike the one who says that it is essential to learn it in order to understand ‘aqeedah and basic religious issues. But al-Ghazaali said that the one who has knowledge of ‘ilm al-kalaam knows nothing of religious beliefs except the beliefs that the common people share, but they are distinguished by their ability to argue and debate.
.
3 – Zakariya al-Ansaari (Shaafa’i) said in
Asna al-Mataalib (4/182): As for learning philosophy, magic (sleight of hand), astrology, geomancy, natural science and witchcraft, it is haraam. End quote.
[islamqa.info]
.
আলহামদুলিল্লাহ যাকারিয়্যা আল আনসারি(রঃ) স্পষ্টভাবে 'ন্যাচারাল ফিলোসফি'কে আলাদাভাবে হারাম করেছেন।
.
4 – al-Bahooti (Hanbali) said in Kashshaaf al-Qinaa’ (3/34): The opposite of shar’i knowledge is knowledge that is haraam or makrooh. Haraam knowledge is like ‘ilm al-kalaam in which they argue on the basis of pure reason or speak in a manner that contradicts sound, unambiguous reports. If they speak on the basis of reports only or on the basis of texts and rational thought that is in accordance with them, then this is the basis of religion and the way of ahl al-sunnah. This is what is meant by the words of Shaykh Taqiy al-Deen. In his commentary he explains that even better. [Haraam knowledge also includes] philosophy, magic (sleight of hand), astrology and geomancy, as well as alchemy and natural sciences. End quote.
[islamqa.info]
.
ইমাম শাফে'ঈ বলেন : The people did not become ignorant and begin to differ until they abandoned Arabic terminology and adopted the terminology of Aristotle.[islamqa.info]
.
এরিস্টটল বলতেন ফিলোসফারগন নবীগনের চেয়েও উচ্চ মর্যাদাসম্পন্ন(নাউজুবিল্লাহ),আর এর সাথে আল ফারাবিও একমত ছিলেন!
In Aristotle’s view, the philosopher is of a higher status than a prophet, because the prophet understands things by means of imagination whereas the philosopher understands things by means of reason and contemplation. In their view, imagination is of a lower status than contemplation. Al-Faraabi agreed with Aristotle in viewing the philosopher as being of higher status than a prophet.
[islamqa.info]
অতএব,
In this sense philosophy is opposed to wisdom, which in Islamic terminology refers to the Sunnah as defined by the majority of muhadditheen and fuqaha’, and in the sense of judgement, knowledge and proficiency, alongside moral guidelines which control the whims and desires of the self and keep it from doing haraam things. The wise man is the one who has these characteristics, hence philosophy, as defined by the philosophers, is one of the most dangerous falsehoods and most vicious in fighting faith and religion on the basis of logic, which it is very easy to use to confuse people in the name of reason, interpretation and metaphor that distort the religious texts.
[islamqa.info]
.
বিস্তারিতঃ
https://islamqa.info/en/88184
.
অতএব,স্পষ্টরূপে দেখছেন ফিলসফির ব্যপারে উলামা-ফক্কীহদের অবস্থান।
অত্যাশ্চর্য এবং চরম মজার বিষয় হচ্ছে সময়ের পরিক্রমায় কুফরের ডেভেলপমেন্টের এক পর্যায়ে হঠাৎ এই তিন বা চার অংশবিশিষ্ট 'দর্শন'এর কিছু অংশ আলাদা হয়ে সাইন্স হয়ে যায়। দর্শনের যে অংশটি আলাদা হয়ে আজকের 'সাইন্স' শব্দের আওতায় এসেছে, সেটা হচ্ছে 'ন্যাচারাল ফিলসফি'।এমনকি মেটাফিজিক্সের কিছু অংশও(Atomism) প্রকাশ্যে সাইন্স হয়ে যায়।
.
This (three)division is not obsolete but has changed. Natural philosophy has split into the various natural sciences, especially astronomy, physics, chemistry, biology, and cosmology. Moral philosophy has birthed the social sciences, but still includes value theory (including aesthetics, ethics, political philosophy, etc.). Metaphysical philosophy has birthed formal sciences such as logic, mathematics and philosophy of science, but still includes epistemology, cosmology and others.
[উইকিপিডিয়া]
.
অতএব,বুঝতেই পারছেন কি ঘটেছে। Natural Philosophy ভেঙ্গে আজকের Astronomy, physics, chemistry, biology এবং cosmology বানানো হয়েছে। অর্থাৎ প্রাচীন যাদুকর, জ্যোতিষী,গনক (অকাল্টিস্ট) বা সোকল্ড দার্শনিকদের জ্ঞানের একটা অংশকেই আলাদাভাবে 'সাইন্স' মোড়কে নিয়ে আসা হয়েছে! আমার কথা নয়। উইকিপিডিয়াতেই উল্লিখিত, যা পড়ছেন।
.
পিথাগোরিয়ান দার্শনিক এরিস্টটলের সময় থেকে ১৯ শতক পর্যন্ত 'ন্যাচারাল ফিলসফি' বলবৎ ছিল। ওই সময় পর্যন্ত astronomy, medicine ও physics ছিল ন্যাচারাল ফিলোসফির বিষয়বস্তু। যেমনটা উইকিপিডিয়ায় উল্লিখিত:
From the time of Ancient Greek philosopher Aristotle to the 19th century, "natural philosophy" encompassed astronomy, medicine, and physics.[15] For example, Newton's 1687 Mathematical Principles of Natural Philosophy later became classified as a book of physics. In the 19th century, the growth of modern research universities led academic philosophy and other disciplines to professionalize and specialize.[16][17]Other investigations closely related to art, science, politics, or other pursuits remained part of philosophy.
[উইকিপিডিয়া]
.
চমৎকার একটি উদাহরণও দেওয়া হয়েছে যে,ফ্রিম্যাসনিস্ট (কথিত বিজ্ঞানী)নিউটনের 'ম্যাথম্যাটিক্যাল প্রিন্সিপ্যাল অব ন্যাচারাল ফিলসফি' গ্রন্থটি পরবর্তীতে ফিজিক্সের একটি গুরুত্বপূর্ণ গ্রন্থ হিসেবে অন্তর্ভুক্ত করে নেওয়া হয়। এজন্য আমরা প্রাচীন যুগ থেকেই দার্শনিকদের বিভিন্ন তত্ত্ব,গবেষণা দেখতে পাই যা আজ সাইন্সের আওতাভুক্ত। অতএব সাইন্টিফিক ডেভেলপমেন্ট পিথাগোরাসেরও আগে মিশর-ভারত-বাবেল শহরথেকে শুরু হয় যাকে ন্যাচারাল ফিলোসফি বলা হত। ১৯ শতকের পর থেকেই মূলত যাদুকরদের কুফরি আকিদা/ওয়ার্ল্ডভিউকে আলাদাকরে বিজ্ঞানে রূপান্তরিত হয়। আর দর্শনের অন্যান্য শাখা বা অংশগুলো অপরিবর্তিত থাকে।
.
.
বিংশ শতাব্দীতে এসে দর্শন এর অংশ থেকে বাইরে আনা ফিজিক্স,বায়োলজি,কেমিস্ট্রি, এস্ট্রোনমি নিয়ে সিরিয়াসলি চিন্তা করে আলাদা একটা টার্মের মধ্যে ঢোকানো হয়। সেটা -'ফিলসফি অব সাইন্স'! তখন থেকেই সাইন্টিফিক মেথডের যাত্রা শুরু। সব কিছু লজিক্যাল এবং অবজারভেবল মেথডলজিতে নিয়ে আসা হয়।While philosophical thought pertaining to science dates back at least to the time of Aristotle, philosophy of science emerged as a distinct discipline only in the middle of the 20th century in the wake of the logical positivism movement, which aimed to formulate criteria for ensuring all philosophical statements' meaningfulness and objectively assessing them. Thomas Kuhn's landmark 1962 book The Structure of Scientific Revolutions was also formative, challenging the view of scientific progress as steady, cumulative acquisition of knowledge based on a fixed method of systematic experimentation and instead arguing that any progress is relative to a "paradigm," the set of questions, concepts, and practices that define a scientific discipline in a particular historical period.[1] Karl Popper and Charles Sanders Peirce moved on from positivism to establish a modern set of standards for scientific methodology.(উইকিপিডিয়া)
.
This branch explores the foundations, methods, history, implications and purpose of science. Many of its sub-divisions correspond to a specific branch of science. For example, philosophy of biology deals specifically with the metaphysical, epistemological and ethical issues in the biomedical and life sciences. The philosophy of mathematics studies the philosophical assumptions, foundations and implications of mathematics.
[উইকিপিডিয়া]
.
বিংশ শতাব্দীতে দার্শনিকগন প্রাথমিকভাবে সর্বত্র শিক্ষক বা পণ্ডিতরূপে ভূমিকা রাখেন।আর দর্শনশাস্ত্রে অধ্যয়নকারী সকলে আইনশাস্ত্র,জার্নালিজম,রাজনীতি,ধর্মতত্ত্ব, বিজ্ঞান,ব্যবসায়,শিল্পকর্মে ভূমিকা রাখে।
Since the 20th century, professional philosophers contribute to society primarily as professors. However, many of those who study philosophy in undergraduate or graduate programs contribute in the fields of law, journalism, politics, religion, science, business and various art and entertainment activities.[26][উইকিপিডিয়া]
.

আপনাদের আগেই বলেছিলাম মেটাফিজিক্সেরও কিছু অংশ আজ 'সাইন্স' হয়ে গেছে।

Important topics covered by the Greeks included metaphysics (with competing theories such as atomism and monism), cosmology, the nature of the well-lived life (eudaimonia), the possibility of knowledge and the nature of reason (logos). [উইকিপিডিয়া]
.
এটোমিক থিওরি ভারতীয় যাদুকরদের পাশাপাশি গ্রীক জ্ঞানবাদী occultist'দের মধ্যে অনেক আগেই ছিল। "In the West, atomism emerged in the 5th century BCE with Leucippus and Democritus."[উইকিপিডিয়া]

আর monism বা ওয়াহদাতুল উজুদের আকিদাটি অতীতের প্রত্যেক দার্শনিকদের অভিন্ন আকিদা যা আজকের মেইনস্ট্রিম বিজ্ঞানের আল্টিমেট essence, যা সম্পর্কে সামনে বিস্তারিত আলোচনা আসছে।
.
৪র্থ পর্বে বলেছিলাম, গ্রীক হার্মেটিক ফিলোসফির revival ঘটে রেনেসাঁ পিরিয়ডে। ওইসময় হার্মেটিক ওয়ার্ল্ডভিউ সেকুলারিস্টিক হিউম্যানিজমের উত্থান ঘটায়। স্পিরিচুয়াল দর্শন র্যাশোনাল দৃষ্টিভঙ্গিতে ডাইভার্ট হয়ে যায়, যা পরবর্তীতে ন্যাচারাল ফিলসফিকে ১৯ শতকের পরবর্তীতে 'সাইন্স' এ রুপান্তরিত করে।
The Renaissance (1355–1650) period saw increasing focus on classic Greco-Roman thought and on a robust Humanism.
[Wikipedia]
.
Following the rise of natural science, Modern philosophy was concerned with developing a secular and rational foundation for knowledge and moved away from traditional structures of authority such as religion, scholastic thought and the Church. Major modern philosophers include Spinoza, Leibniz, Locke, Berkeley, Hume, and Kant.
[Wikipedia]
.
আপনি কি Baruch Spinoza এর নাম শুনেছেন? তিনিই অতি প্রাচীন আধ্যাত্মিক ওয়াহদাতুল উজুদের আকিদাকে র্যাশোনাল প্যান্থেইজমে কনভার্ট করে সর্বপ্রথম সংজ্ঞায়িত করেন।
https/en.m.wikipedia.org/wiki/Baruch_Spinoza
.
19th-century philosophy is influenced by the wider movement termed the Enlightenment, and includes figures such as Hegel a key figure in German idealism, Kierkegaard who developed the foundations for existentialism, Nietzsche a famed anti-Christian, J.S. Mill who promoted Utilitarianism, Karl Marx who developed the foundations for Communism and the American William James.[Wikipedia]
অর্থাৎ ওই সময় থেকেই অনেক সেকুলার-কমিউনিস্টিক ডক্ট্রিন গজিয়ে ওঠে। যার অগ্রযাত্রা আজও চলছে। আজ তা 'গনতন্ত্রে' রূপ নিয়ে 'নোভাস অর্দো সেকলোরামের' দিকে যাচ্ছে।
.
বিংশ শতাব্দীতে দর্শনের আরো বিভক্তি ঘটেঃ
The 20th century saw the split between Analytic philosophy and Continental philosophy, as well as philosophical trends such as Phenomenology, Existentialism, Logical Positivism, Pragmatism and the Linguistic turn.[উইকিপিডিয়া]
.
ওদিকে, ইসলামিক শক্তির উত্থানের পরে তাদের মধ্যেও গ্রীক কুফরি আকিদা চলে এসেছিল।।আগের পর্বে উল্লেখ করেছিলাম হার্মেটিক টেক্সট গুলো ইবনে হাইয়্যান কর্তৃক অনুবাদিত হয়। এর পরে থেকে বিভিন্ন গ্রীক ফিলোসফিক্যাল স্কুলের প্রচলন শুরু হয়। নামে এরিস্টটলিয়ান বা নিওপ্লেটনিক আসলে সবই ছিল পিথাগোরাসের অনুসারী। কেননা প্লেটো, এরিস্টটল পিথাগোরাসেরই আধ্যাত্মিক শিষ্য ছিল।
After the Muslim conquests, Early Islamic philosophy developed the Greek philosophical traditions in new innovative directions. This Islamic Golden Age influenced European intellectual developments. The two main currents of early Islamic thought are Kalam which focuses on Islamic theology and Falsafa which was based on Aristotelianism and Neoplatonism. The work of Aristotle was very influential among the falsafa such as al-Kindi (9th century), Avicenna (980 – June 1037) and Averroes (12th century). Others such as Al-Ghazali were highly critical of the methods of the Aristotelian falsafa. Islamic thinkers also developed a scientific method, experimental medicine, a theory of optics and a legal philosophy. Ibn Khaldun was an influential thinker in philosophy of history.

.
সুতরাং মেইনস্ট্রিম সাইন্টিজমকে বলা যায়, 'নতুন বোতলে পুরাতন পানি'।
আজ 'সাইন্সের' চরম উৎকর্ষে পৌঁছানোর পরে 'বিজ্ঞানের' নিয়ন্ত্রক এজেন্ডারা মাঝেমধ্যে সায়েন্সফিকশনের নামে চলচ্চিত্র তৈরি করে তাদের অরিজিন বা শেকড়ে থাকা আগের ওয়ার্ল্ডভিউটাকে দেখিয়ে দিচ্ছেঃ
The Matrix(movie) makes numerous references to philosophy including Buddhism, Vedanta, AdvaitaHinduism, Christianity, Messianism, Judaism, Gnosticism, existentialism and nihilism.(উইকিপিডিয়া)
.

বিস্তারিতঃ
https/en.m.wikipedia.org/wiki/Philosophy
.
উপরিউক্ত দলিলভিত্তিক আলোচনার প্রেক্ষিতে এ কথা বললে ভুল হবে না, এই মডার্ন বিজ্ঞান একটি স্বতন্ত্র মতাদর্শ, স্বতন্ত্র ওয়ার্ল্ডভিউ বা দর্শন। স্বতন্ত্র ধর্মবিশেষ। একটি সম্পূর্ন ভিন্ন ট্র্যাকের বিষয়বস্তু, যা দীর্ঘদিন খ্রিষ্টীয় এবং পরবর্তীতে ইসলামিক সভ্যতার ডমিনেশনে লুক্কায়িত ছিল। সিস্টেমেটিক্যাললি একে আলোয় নিয়ে আসা হয়েছে।সমাজকে গ্রহন করানোর জন্য অন্য মোড়কে প্রবেশ করানো হয়েছে। অতঃপর এই গুহ্যজ্ঞানকে বিকশিত করা হয়েছে। আজ এমন পর্যায়ে একে নিয়ে যাওয়া হয়েছে, যাকে ডিনাই করলে সমাজে মূর্খ-নির্বোধ প্রতিপন্ন হয়ে হয়। আজ এই ন্যাচারাল ফিলসফিক্যাল নিষিদ্ধশাস্ত্রের থিওরেটিকাল ও র্যাশনাল প্রভূত উৎকর্ষ সাধিত হয়েছে। আজ 'ওরা' পূর্বাঞ্চলীয় দর্শনের শিবমূর্তির সামনে অনু-পরমানুর গবেষণা অথবা এই নামে কি যেন করছে! সেটাই নাকি পৃথিবীর সর্ববৃহত্তম পার্টিকেল ফিজিক্স রিসার্চ ল্যাব!
.
শিবমূর্তি রেখে তো ভুল করেনি, ইস্টার্ন অকাল্ট ফিলোসফিতে ভগবত পুরানায় পরমানুর বিষয়টি সুন্দরভাবেই সংজ্ঞায়িত আছে,তা আগের পর্বে আলোচনা করেছি। সুতরাং,পূর্বাঞ্চলীয় দর্শনের প্রতি মেইনস্ট্রিম সাইন্টিফিক কমিউনিটির সে-কি অপার আনুগত্য! বাহ!!
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………[চলবে ইনশাআল্লাহ]

0 Comments:

Post a Comment